Til hovedinnhold

Samlet for å skape vekst i trøndersk næringsliv: Fra venstre: Otto Gregussen, regionbanksjef i DnB NOR Trøndelag, Siri Bjerke, divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Vigids Harsvik, direktør i Innovasjon Norge Sør-Trøndelag, Leif Teksum, konserndirektør i DnB NOR og Bjørn Gjerde, adm. direktør i SINTEF MRB.

SINTEF MRB er et av landets ledende rådgivningsmiljø innen industrielt rettet bedriftsutvikling, og har kontorer i Ålesund, Oslo og Trondheim.

I Møre og Romsdal har selskapet i to omganger arrangert programmer som skal stimulere til vekst i bedrifter.

Eller som adm. direktør Bjørn Gjerde i SINTEF MRB kaller det: ”Et tiltak for bedrifter som det allerede er litt fart i, og som ønsker å vokse videre”.

– Evaluering og tilbakemeldinger har vært veldig positive, sier Gjerde.

Lanseringsseminar i Trøndelag

SINTEF MRB er nå i ferd med å rulle ut et tilsvarende opplegg i Østfold, og så står Trøndelag for tur.

Planene om oppstart av vekstprogram for interesserte trønderbedrifter ble lansert med seminarer i Trøndelag denne uka. I Trondheim kringkastet selskapet sine planer på et seminar arrangert i samarbeid med DnB Nor og Innovasjon Norge.

Stor tilstrømming

Ikke mindre enn 40 sørtrønderske bedrifter møtte til seminaret.

Deretter gikk turen til et tilsvarende seminar i Verdal, med 25 nordtrønderske bedrifter representert på tilhørerplass.

Vekstprogrammet består i fellessamlinger på halvannet til to døgn, og er ifølge daglig leder Bjørn Gjerde ”en ti måneders reise som starter blant annet med måling av vekstkraft i deltakerbedriftene”.

Rådgivere som ser over grensene

– Tilbakemeldingene fra Møre og Romsdal sier at bedriftene har hatt nytte av våre analyser av hvilke faktorer som hindrer vekst. Deltakerne har også uttrykt tilfredshet med den hjelp de har fått av våre rådgivere til å gjennomgå sine internasjonale vekstmuligheter, sier Gjerde.

Suksess for presenning-produsent

Av solskinnshistorier fra de foregående rundene i Møre og Romsdal, drar Gjerde fram sunnmørsselskapet Plany.

– Bedriften var basert på produksjon av presenning, et konkurranseutsatt produkt i vår globale verden. Som følge av vekstprogrammet har bedriften kommet i gang med leveranser av nye produkter – både lysskjermer til rogn- og smoltanlegg i oppdrettsbransjen, og en presenningsduk koblet til teknologi for rask inn- og utrulling som holder arbeidsdekket på supplybåter isfritt i kalde farvann. Et godt eksempel på hva vår prosess kan tilføre en bedrift, sier Gjerde.

Av Svein Tønseth