Til hovedinnhold

Samferdselsministeren fikk kjøre nye E6

Samferdselsministeren fikk kjøre nye E6

Publisert 5. mai 2008

SINTEF Teknologi og samfunn presenterte bilsimulatoren for et stort presseoppbud. Og samferdselsministeren ble plassert bak rattet.

Samferdselsministeren bak rattet - flankert av Ragnhild Wahl (t.v.), Tonje Hamar, Jørgen Rødseth og Terje Moen på Avd. for Transportsikkerhet og informatikk på SINTEF Teknologi og samfunn. Foto: Thor Nielsen/SINTEF Media.
Samferdselsdepartementet hadde i år lagt et to dagers presseseminar til Trondheim, og mot slutten av arrangementet sto et besøk til SINTEF på lista.
En busslast med pressefotografer og journalister fulgte samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun ankom utenfor resepsjonen til SINTEF Teknologi og samfunn.
Gruppen ble geleidet inn i auditoriet der konserndirektør Tonje Hamar ønsket velkommen og holdt en kort presentasjon av SINTEF.

- Feltet transport/samferdsel er et satsingsområde hos oss. Vi kombinerer kunnskapen herfra med teknologi og god ledelse, og så stiller vi den til disposisjon for samfunnet og for departementet du representerer, sa Hamar som håpet Navarsete reiste fra SINTEF med en forståelse av stiftelsens samfunnsnytte.
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete og Terje Moen fra SINTEF i bilsimulatoren. Foto: Thor Nielsen/SINTEF Media.

Fullt kjør
Jørgen Rødseth overtok stafettpinnen og introduserte det alle var mest interesserte i: SINTEF/NTNU’s atferdslaboratorium med kjøresimulatoren.
Inne i det lille rommet ble det plutselig svært fullt. Mange ville prøve bilsimulatoren, men Navarsete inntok førersete med stor selvfølgelighet og med SINTEF-forsker Terje Moen ved sin side. I 90 km/t fikk hun kjøre forslaget til den nye E6 gjennom Gudbrandsdalen, mens fotografer og tv-reportere fikk bildene de var ute etter til lokalpressen.
- Simulatoren har gått sammenhengende her de siste to og en halv månedene, kunne seniortekniker Tove Moe på SINTEF Teknologi og samfunn, opplyse. - Og nå framover skal to studenter teste ut sine hovedoppgaver her.
Så spørs det om Teknologi og samfunn følger opp spøken og får festet nytt navneskilt på førersetet til da.

 

Prosjektvarighet:

01.01.2013 - 31.12.2011