Til hovedinnhold

Her blir årets teknologipris til – i glasshytta på Tjura i Hedmark.

Trondheims egen Cathrine Maske (38) fikk oppdraget da SINTEF og NTNU bestemte seg for at den nyinnstiftede Einar Brendengs teknologipris skal ha form av et kunstverk.

– Valget var enkelt, sier grafisk designer Jon Kjetil Brandt i konsernadministrasjonen.

– Unikt uttrykk
– Cathrine har et unikt uttrykk, som jeg personlig synes er kjempespennende, sier Jon Kjetil

Han føyer til et tilleggspoeng som gjorde valget ekstra naturlig.

– Prisen deles ut for bruk av avansert teknologi. Da var det artig å gå til Catrhine, for hun bruker sjøl avansert teknologi når hun lager kunstverkene sine, poengterer Jon Kjetil.

Oljeprofil
Cathrine på sin side, sier til Månedspeilet at hun har sett det som en ære å få lage teknologiprisen.

Som mange vil vite, gikk prisen til Statoils Snøhvit-prosjekt. Informasjonsleder i Statoil, Sverre Kojedal, så ut til å sette svært stor pris på glass-skulpturen som han mottok på vegne av vinneren under utdelingen av ”norske teknologis Oscar-priser.”

Om Catrines kunstverk går det trygt an å si at både dets ytre og indre gjenspeiler at den gikk til en vinner fra petroleumssektoren.

Dette er ett av de tre objektene som Cathrine Maskes kunstverk består av.

 

Glass og foto
”En uvanlig kombinasjon av glass og fotografi utgjør et konstant element i Cathrine Maske´s arbeider. Gjennom flere års studier har hun skapt et nytt kunstnerisk uttrykk hvor begge kunstartene inngår som likeverdige. Hennes utforsking av glassets muligheter i samspill med et så ulikt medium som fotografiet, har utvilsomt bidratt til å fornye norsk glasskunst”.

Det har en av landets kunsteksperter skrevet om henne.

Fossiler i glasset
I teknologiprisen har hun felt fotografier av to ulike fossiler inn i glasset. Hun har laget en ugjennomsiktig kjerne, med en tynn boble av farget glass over. I glasshytta ble kjernen kjølt ned, slik at hun fikk overført fossilbildene til den. Deretter ble kjernen varmet opp igjen, slik at den kunne tas videre inn i blåseprosessen, der lag på lag med nytt glass ble lagt utenpå.

– Jeg har aldri laget så store og massive objekter før. Derfor var jeg svært spent på om de hadde klart
nedkjølingsprosessen i de dagene jeg ventet på å åpne ovnen, sier Cathrine.

Hun trekker fram det gode samarbeidet med glasshytta Klart AS, der Vidar Koksvik og Kari Håkonsen har stått for produksjonen av objektene.

Fornøyd oppdragsgiver
På vegne av oppdragsgiveren understreker Jon Kjetil Brandt at han er kjempefornøyd med resultatet. Han roser også Cathrine for hennes stå-på-evne.

Våre bilder gir deg et visst inntrykk av prisen. Den som ser objektene ovenfra, kan i tillegg tydelig se lagene av farge, og få forståelse av hvor massivt glasset er.

Planen er at Cathrine skal skreddersy nye skulpturer til framtidige prisvinnere.

Vi gleder oss allerede!    

Av Svein Tønseth