Til hovedinnhold

Mens trafikkproblemene i storbyer lenge har vært kjent, har de nødvendige tiltakene latt vente på seg. Men i 6. rammeprogram slår EU på stortromma og vil ha mer effektiv transport innenfor storbyer og mer rasjonell bruk av motorisert trafikk. Automatiserte trafikksystemer som helautomatiserte, skinnegående kjøretøy, biler i definerte korridorer og biomodale kjøretøy, skal sørge for mindre opphopning og forurensning.


Heathrow flyplass, et nytt utstillingssenter i Roma og den spanske byen Castellón, er de utvalgte stedene som skal demonstrere og bekrefte automatiserte transportløsninger. Når CityMobil-prosjektet går mot en avslutning om fem år, vil disse stedene ha installert fullt utviklet automatiserte transportsystemer, og de første resultatene vil ha blitt evaluert. Den spanske byen Castellón vil ta i bruk bimodale busser som kan operere både automatisk og manuelt – avhengig av omgivelsene. På det nye utstillingssenteret i Roma vil en flåte av fullt automatiserte cyberbiler operere i bilparken som bringer folk mellom parkeringsplass, jernbanestasjon og utstillingssenter, mens Heathrow flyplass vil ha et transittsystem som bringer folk til og fra terminalen og parkeringsplassene i helautomatiserte, skinnegående kjøretøy.

Det omfattende EU-prosjektet består av fem delprosjekt, og SINTEF skal arbeide innenfor to av disse med oppgaver som bl.a. omhandler betalingssystemer og lover/regelverk med hensyn til sikkerhet. Trondheim er også plukket ut til å delta i en referansegruppe bestående av 15 europeiske byer som skal bidra med aktuelle problemstillinger til CityMobil og teste ut løsninger i prosjektet.

Prosjektet CityMobil. er verdt 40 millioner euro og involverer 28 partnere i 10 land. SINTEFs ramme er på ca. 4 millioner

Kontakt: Torgeir Vaa, SINTEF Teknologi og samfunn