Til hovedinnhold

Samtidig har Coca Cola annonsert at brusgiganten har som intensjon å bruke CO2-teknologi i alle sine butikk-kjølere verden over.

Testbiler med CO2-teknologi
I tillegg kan CO2-teknologien bli en del av alle europeiske bilisters hverdag. EU forbereder nå et påbud om at alle nye bilmodeller fra og med 2011 må ha klimaanlegg uten dagens kjemikalier.

Antall biler med klimaanlegg har vokst sterkt i Europa de siste årene. Uten mottiltak vil bilparken forårsake en økning i Europas klimagass-utslipp.

Konferanse med kjent foredragsholder
Energi- og miljøpolitiker Børge Brende er derfor glad for at den mørkeblå Audien og liknende testbiler – alle med CO2-baserte klimaanlegg – nå er på veien.

Mandag 29. mai 2006 holdt Brende åpningsforedraget under den internasjonale kongressen ”the Gustav Lorentzen Conference on Natural Working Fluids” i sin hjemby – en verdenskongress om miljøvennlig kjøling.

Stortingsrepresentanten fra Trondheim har både vært miljøvernminister og næringsminister i Norge. I perioden 2003-2004 ledet han FNs kommisjon for bærekraftig utvikling.

Tror på gjennomførbare krav
Under et møte med pressen etter åpningen, påpekte Brende at kuldebransjen løste ett alvorlig miljøproblem på 80-tallet - da kampen for ozonlaget ble vunnet.

Nå har han tro på at bransjen skal klare sin neste utfordring: Å bli kvitt sitt utslipp av klimagasser.

– Når det stilles gjennomførbare krav, så kommer teknologien som trengs, fastslo Brende med et smil i retning av den blålakkerte Audien.

Stolt trønder
– Du kjøper deg en sånn en i 2011?, du da, spør en av journalistene.

– Jeg skulle gjerne ha hatt den allerede i dag, jeg, smiler Brende, som ikke legger skjul på at han er stolt over å være fra byen der det hele startet. 

-  Det er bare å ta av seg hatten for det SINTEF og NTNU har fått til på dette områder, sier Børge Brende. 

Les om CO2-teknologiens tilblivelse