Til hovedinnhold

Transport

Ekspertise

Autonome transportsystemer

Selvstyrende kjøretøy vil gjøre det både enklere, sikrere, mer effektivt og mer miljøvennlig å transportere personer og gods i fremtidens transportsystem. Selvstyrende kjøretøy krever mindre areal, noe som er spesielt viktig i byer. Trafikken kan pakkes tettere gjennom at avstanden mellom kjøretøy kan reduseres, noe som gir økt kapasitet i vegnettet. Trafikken blir sikrere fordi man unngår ulykker som skyldes menneskelige feil.

Forskningsleder
907 52 968
Les mer om ekspertisen

Bildeanalyse

Hensikten med bildeanalyse er å trekke ut meningsfull informasjon fra bilder; hovedsakelig fra digitale bilder med digitale bildebehandlingsteknikker. Bildeanalyse favner alt fra enkle oppgaver som å lese strekkoder til avanserte oppgaver som å identifisere objekter eller personer i bilder. Ofte bruker vi også kunnskapen om bildesensor og fysikken i avbildningen til å oppnå det best mulige resultat.

Seniorforsker
+47 920 86 326
Les mer om ekspertisen

Biodrivstoff

Biomasse er den eneste fornybare karbonkilden og kan derfor brukes til produksjon av fornybart drivstoff og kjemikalier. Biodrivstoff anses som et lovende alternativ til dagens fossile drivstoff, ettersom det har potensial til å erstatte de fossile drivstoffene innenfor den eksisterende infrastrukturen for energiforsyning. Til sammenligning er intermitterende fornybare kilder som vind- og solenergi langt mer utfordrende når det gjelder måten energien distribueres og forbrukes på, særlig innenfor tungtransportsektoren.

Les mer om ekspertisen

Kollektivtransport

Befolkningsveksten i byområder gjør det nødvendig å legge til rette for at flere reiser med miljø- og klimavennlige transportformer som kollektiv-, gang- eller sykkeltrafikk. Nasjonal transportplan 2014-2023 sier at all vekst i persontrafikk i storbyområdene skal tas med disse transportformene.

Forskningsleder
907 52 968
Les mer om ekspertisen

Miljøakustikk

Støy er et miljøproblem i vårt moderne samfunn. Den beste måten å redusere denne plagen på er gjennom god planlegging, støyminimering og å ta hensyn til hvordan folk reagerer på støy. SINTEF utvikler verktøy for å forutsi støynivåer fra de fleste støykildene i vårt samfunn. Hovedmålet vårt er å utvikle prediksjonsverktøy for bruk i støyplanlegging og støymonitorering.

Forskningsleder
926 96 538
Les mer om ekspertisen

Smart datafangst

Data fra bilens sensorer kan gi oss svar på utfordringer knyttet til blant annet sikkerhet, miljø og klima. I tillegg kan data samles inn fra smarttelefoner for å registrere for eksempel myke trafikanters bevegelse. På denne måten er det mulig å analysere personers reisemønster relatert til om de går, sykler eller tar buss.

Forskningsleder
907 52 968
Les mer om ekspertisen

Transportmodeller og -analyser

Det er komplekse sammenhenger som styrer transportbehovet og transportmønsteret i et moderne samfunn. Samtidig er det viktig at transporten foregår så effektivt, sikkert og miljøvennlig som mulig. Det utvikles stadig mer avanserte modeller og -verktøy for å gjennomføre transportanalyser og finne frem til tiltak og virkemidler for å forbedre transportvirksomheten.

Les mer om ekspertisen

Transportsikkerhet

Transportsikkerhetsarbeidet i Norge bygger på en nullvisjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i transportsektoren. Dette innebærer at transportsystemet, transportmidlene og regelverket må utformes slik at det fremmer trafikksikker atferd, og at menneskelige feilhandlinger ikke fører til alvorlige ulykker og skader.

Forskningsleder
907 52 968
Les mer om ekspertisen

Vei- og jernbaneteknologi

Vei- og jernbaneteknologi er et stort og tverrfaglig fagområde som involverer mange deler av SINTEF, i tillegg til at NTNU er en god samarbeidspartner. Vi tester materialer og komponenter i egne laboratorier eller i samarbeid med NTNU.

Les mer om ekspertisen

Prosjekter

Nyheter