PresiSkjell
I forskningsprosjektet PresiSkjell ønsker partnerne Ava Ocean, Scantrol og SINTEF å utvikle en bærekraftig og skånsom metode for datastyrt presisjonsfiske av den ettertraktede matressursen haneskjell.
I forskningsprosjektet PresiSkjell ønsker partnerne Ava Ocean, Scantrol og SINTEF å utvikle en bærekraftig og skånsom metode for datastyrt presisjonsfiske av den ettertraktede matressursen haneskjell.
AutoSafe sin primære målsetning er å utvikle løsninger for autonom persontransport på sjø med liten eller ingen bemanning ombord.
Havet kan bidra med løsninger til mange av de globale utfordringene vi står ovenfor. Flytende havvind og flytende solkraftverk er lovende teknologier i omstillingen til et nullutslippssamfunn.
En digital plattform for monitorering and visualisering av oppdrettsmerd og fordeling av fisk basert på instrumenter, sanntidssimulering og data assimilasjon (teoretiske matematiske modeller kombinert med observasjoner).
Inn- og utseiling fra havn er en av de mest kritiske fasene i en sjøreise, spesielt når dette skjer i dårlig vær. Samtidig er havnemanøvrering en fase som ikke har vært gjenstand for krav eller studier i samme grad som skipsmanøveregenskaper i fart...
Sjøsikkerhet og operasjonell regularitet er kritiske faktorer ved vurdering av kvalitet til sjøtransport i forhold til andre transportmetoder. Dette gjelder både for person- og godstransport. Forståelse av underliggende årsaker for uønskede hendelser...
Greening the Fleet (Greenfleet) skal analysere utfordringer og muligheter ved overgangen fra fossilt brennstoff til lavutslipps energiteknologi i skipsfarten.
Prosjektet "Solar Fueled Electric Maritime Mobility" ønsker å demonstrere mulighetene og de sosiale, økonomiske og miljømessige fordelene med solenergi knyttet til elektrisk båttransport i Tunisia og regionen rundt.
Prosjektet angår bunnstoff for bruk på fartøyer og andre installasjoner i sjøvann. Marin begroing starter så snart et objekt plasseres i sjøvann. En effektiv bunnstoff vil hindre begroing og dermed bidra til redusert drivstofforbruk og utslipp av...
Prosjektet har som hovedmålsetning å frembringe metodikk for optimalt valg av energilagringssystem for kraft- og fremdriftssystemer på skip.
SFI Smart Maritime ble åpnet i 2015. Senteret fokuserer på forbedret energieffektivitet og reduserte utslipp fra maritim sektor.
Etter hvert som petroleumsaktivitet og utvinning av andre ressurser øker i utstrekning i nordområdene, er det grunn til å forvente nye utfordringer for skipsfarten.
SINTEF er en del av et stort EU konsortium, som undersøker integrert skipsdesign og operasjonelle forhold for å sikre trygg og miljøvennlig skipsfart.
AgustaWestland har gjennomført modelltester i skipsmodelltanken for å undersøke nødlandinger og påfølgende sjødyktighet for et helikopter. Det er svært få testfasiliteter som gjennomfører slike tester i verden i dag.
SINTEF har vært sterkt involvert i både pre-design og designfasen av Dudgeon vindturbinfelt like øst for England.
Som del av et internasjonalt konsortium bestående av SINTEF og italienske CNR-INSEAN (Instituto Nazionale Per Studi Ed Esperienze Di Architettura Navale Vasca Navale), samt norsk og italiensk marine, har SINTEF i flere år forsket på...
"Sea Trials and Model Tests for Validation of Shiphandling Simulation Models" (SimVal) er et prosjekt under MAROFF programmet i forskningsrådet.
MOVE er et "senter for forskningsdrevet innovasjon" (SFI) som skal bidra til innovasjon i alle ledd av verdikjeden for marine operasjoner, fra design av fartøy til praktisk utførelse av operasjonene. Prosjektet dekker flere ulike typer marine...