Norwegian Energy Roadmap
Olje- og gassproduksjonen skal reduseres fram mot 2050. Hva slags politikk må til for å nå et grønnere, robust og lønnsomt energisystem i Norge?
Olje- og gassproduksjonen skal reduseres fram mot 2050. Hva slags politikk må til for å nå et grønnere, robust og lønnsomt energisystem i Norge?
Greening the Fleet (Greenfleet) skal analysere utfordringer og muligheter ved overgangen fra fossilt brennstoff til lavutslipps energiteknologi i skipsfarten.
ASSETS har som hovedmål å utvikle et rammeverk for å analysere hvilken rolle norske energiressurser har i det fremtidige europeiske energisystemet.
Hovedformålet med MoZEES, et forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), er å bidra til utvikling av nye batteri- og hydrogenmaterialer, -komponenter og -systemer for eksisterende og framtidige applikasjoner innen transportsektoren (vei, bane og...
Robuste og pålitelige teknologiløsninger og forretningsmodeller for totalrenovering av boligbygg i Europa
Prosjektet "Å lære fleksibilitet" skal undersøke hvordan vi kan utvikle fleksible og bærkraftige byer, ved å hente lærdom og kunnskap fra byer i krise og fra bydeler med marginale ressurser.
SET-Nav har som mål å tilby beslutningstøtte til Europas energisektor og dermed fremme utviklingen av gode teknologiporteføljer for å oppnå bærekraftig og effektiv energiforsyning. Prosjektet bygger på tre grunnpilarer: bred og faglig avansert...
Europa trenger mer grønn energi. Vindkraft til havs er et økende marked for norsk maritim industri.
Hvordan fremme overgangen til en «smart» bioøkonomi?
Norge er verdensledende innenfor utvikling og produksjon av landbruksteknologi. Med visjonen "compacting the world" skal prosjektet COMPACT utvikle et konsept for internasjonalisering av landbruksteknologi mot nye bruksområder innenfor avfall, energi...
Hvordan fremme en smart overgang til bioøkonomi i Norge? Biosmart handler om sosiale endringers rolle i overgangen fra en økonomi basert på ikke-fornybare ressurser, til en økonomi basert på ressurser som kan dyrkes eller høstes.
SINTEF and NTNU has published a new edition of the OREDA handbook in 2015 for topside and subsea equipment.
Prosjektets hovedmål er å bidra til økt kunnskap om effektiv bruk av sjøtransport og effektiv drift av kaier tilknyttet skognæringen. Målet er å øke andelen av tømmer og relaterte produkter som transporteres på skip i Kyst-Norge. Prosjektet vil også...
CAPTURE+ handler om å utvikle og implementere biokull som et klimatiltak i Norge. Biokull er identifisert som et klimatiltak med stor potensial, både internasjonalt og i Norge. Til tross for dette er denne effektive karbonlagringsteknologien ikke...
SAMT-prosjektet foreslår en nasjonal samordningsmodell for AU-reiser, TT-reiser og bilstønad.
I samarbeid med sentrale aktører i bransjen har SINTEF/NTNU satt i gang et prosjekt om proaktiv sikkerhetsstyring i bygg- og anleggsbransjen. Prosjektets hovedformål er å utvikle kunnskap, metoder og verktøy for å ivareta sikkerheten gjennom alle...
Infrastrukturprogrammet har som formål å framskaffe nødvendige informasjon og å skissere hvordan en ekstraordinær utbygging av infrastrukturen i kystskogbruket kan gjennomføres. Programmet skal ivareta ressursutnyttelsen og omfatte samfunnsøkonomisk...
Brenselceller kan redusere tomgangsforbruk i lastebiler med 90%