Til hovedinnhold
Norsk English

Kavitasjonstunnelen

Kavitasjonstunnelen brukes til å undersøke den hydrodynamiske yteevnen til ulike typer skipsskrog, drivsystemer og andre hydrodynamiske enheter. Propellerinduserte trykksvingninger og støy så vel som kavitasjon undersøkes ved hjelp av målinger og observasjon med høyhastighetsvideo. Krefter og momenter som virker på propelleraksler og individuelle propellerblad kan måles med avanserte egenutviklede miniatyrinstrumenter, i tillegg til standard målinger av trykkraft og dreiemoment.

Kontaktperson

Data for kavitasjonstunnelen:

  • Lengde på testseksjonen: L = 6m.
  • Tverrsnittsdimensjoner: W 1.3m x H 1.2m.
  • Maksimal vannhastighet: 10 m/sec.
  • Maksimalt arbeidstrykk: 2.5 atm.abs.
  • Minimum arbeidstrykk: 0.2 atm.abs./sv~0.2.
  • Impellermotorkraft: 1150 kW.
  • Åpent vann dynamometer, skyvekraft = +- 1000 N, torque = +- 55 Nm. 
  • Båtdynamometer, skyvekraft = +- 1000 N, torque = +- 50Nm

Les mer om Kavitasjonstunnelen på våre engelske nettsider

Picture2.jpg

Testaktiviteter:

  • Open water tests with propeller (and duct) in axial or oblique flow
  • Behind hull condition with single, twin or triple screw installations
  • Azimuth thrusters
  • Z-drive installations
  • Underwater vehicles (submarines, ROV's etc.)
  • Hydrofoils with or without remotely controlled flaps

Målinger og observasjoner:

  • Cavitation observation (Documentation by sketches, photos and video recordings)
  • Cavitation erosion detection by paint technique
  • Measurements of propeller induced pressure fluctuations in the aftbody
  • Measurements of propeller induced noise
  • Six-component force measurements
  • Stereo piv and dic

SINTEF's standard procedure for propeller cavitation testing in behind condition, is to use aftbody model and simulation of estimated full scale wake distribution, based on the measured wake distribution in the towing tank.

Utforsk fagområdene

Kontaktinformasjon

Kontaktinformasjon:

Luca Savio

Kourosh Koushan